Thursday, October 18, 2012

maailm täis elektrit

kevad-suvel sain ma oma esimese elektriauto. tööst tulenevalt, sest teadupärast ostis eesti riik enamusele sotsiaaltöötajatele elektriautod. mõni kuu hiljem sai oma esimese elektriauto ka minu Kallis Kaasa, kes samuti sotsiaalvaldkonnas töötab. päris põnev oli, alguses. ja selgus, et tegelikult mugav ka, just linnas. auto liigub vaikselt ja sujuvalt, parkida on lihtne (masin on ju nii väike!) ja ka laadima ei pidanud just üleliia tihti. ka Kaasa harjus pisikese elektrimobiiliga päris ära ja sai ka oma pikemad sõidud (minu 10km linnaotsadega võrreldes on 30-40km ikka pikk sõit) kenasti tehtud.

nüüd sügisel hakati paigaldama kiirlaadimisjaamasid. tavapärase 7-8 tunni asemel tavavooluvõrgust saab seal aku peaaegu täis laadida vaid 15-20 minutiga. tundus, et nüüd avaneb ometi võimalus rahuliku südamega ka pikemaid sõite planeerida, sest veerandtunnise kohvipausi võib ju ikka teha ja saab kenasti sõidud sõidetud.

nädala alguse plaanisid kaks kolleegi teha tööasjus ca 100km sõidu - 50 sinna, 50 tagasi, vahepeal kiirlaadimine. samal hommikul katsetas ka Kallis Kaasa linnas kiirlaadimisjaama, et aku ikka kindlalt sihtpunktini vastu peaks. tulemusesks oli pehmelt öeldes katastroof...

Kaasa auto justkui laadis kenasti ära, aga peale laadimist enam sõitma ei hakanud. tüütamata siin postituses spetsiifiliste tehniliste kirjeldustega võib asja kokku võtta nii - paar tundi külmas autos kössitamist, siis treileriga teenindusse ja esialgne diagnoos - vist tuleb akud välja vahetada.

ei olnud just julgustav teadmine minu kolleegidele, kelle sõit kiirlaadimise õnnestumisest sõltus. igaks juhuks lugesin neile küll sõnad peale, et ärge õhtuks plaane tehke ja kes teab, mis teid ees ootab, aga lootus jäi, et kõik sujub. jah .... ei sujunud. nende kogemus oli see, et laadimisjaam ei hakanud üldse korralikult töölegi ja isegi kui kolme tunni "kiirlaadimise" (millega kaasnesid kümned telefonikõned ja abivalmis tehniku ennastsalgav töö) järel sai lõpuks linna poole liikuma hakata, puudus autol igasugune jõudlus ja kõiksugu ohunäidikud armatuurlaual põlesid.

ega's midagi, meie auto ka teenindusse ja jäime ootama, mis otsus tuleb. ja otsus oli, et veateated vaadati üle, täpselt aru ei saanudki, mis viga oli ja et nüüd töötab auto jälle. kusjuures sama otsus tuli ka Kalli Kaasa auto kohta, mille osas ju alguses oli hinnang koguni nii karm, et akud vahetusse. aga rõõm tagasisaadud autost osutus üürikeseks - peale järgmisel päeva tehtud tavalaadimist liikus auto vaid mõnisada meetrit, kui veateated jälle armatuuril põlema hakkasid ja autol jõudlus kadus. jälle kõne teenindusse, treiler järele ja otsust ootama.

esialgne otsus tuli juba samal õhtul, et veateated jälle kadunud ja auto liigub tavapäraselt, aga otsustati siiki teenindusse laadima jätta ja kontrollida hommikul, mismoodi masin peale laadimist käitub. täna anti siis teada, et peale tavalaadimist oli kõik korras, aga kui aku tühjaks sõidetud ja kiirlaadimist katsetatud, kordus kõik otsast peale... jäeti uuesti kontrolli ja taaskord tavalaadimist proovima, et kas ja kuidas peale seda toimib.

see kõik oleks isegi peaaegu naljakas, aga seda autot kasutab ju kogu osakond ja väga raske on oma töid-tegemisi planeerida, kui hommikul ei tea, kas lõuna ajal auto sõidab või mitte. õnneks on vähemalt Kalli Kaasa auto teenindusest tulles vastu pidanud ja ka peale tavalaadimist korralikult sõitnud, nii et ta on saanud mulle ja Piigale transporditeenust osutada ja hommikuti meid linna tuua ja õhtul jälle koju viia.

hetkel ootan siis kõnet teenindusest ja loodan väga, et saan auto kätte, isegi kui masin on sellises konditsioonis, et kiirlaadijast tuleb eemale hoida. olen seni tavalaadimisega hakkama saanud, saab ehk edaspidi ka. aga päris ilma autota läheb keeruliseks.

niipalju siis ultramoodsast 21.sajandist ja maailmast, kus isegi autod liiguvad elektriga. kui liiguvad...
----------------------------------------------------------------
hiljem: sain auto enne tööpäeva lõppu siiski kätte soovitusega kiirlaadijat hetkel mitte proovida või kui, siis varuda peale laadimist hulgaliselt vaba aega... eks siis näib, kaua nüüd sõita saab ning mis ja millal selle vea lõplikuks eemaldamiseks ette võetakse.

No comments:

Post a Comment